torsdag, augusti 11, 2016

Allehanda lästips

Sedan en månad är jag hemma på heltid. Det var bättre än jag trodde. Kallelserna har börjat komma in och jag förstår att jag inte kan tacka ja till alla. I och för sig är det skönt att få ägna sig åt det som är mitt kall, att predika och undervisa, men också ägna tid åt relationer i andra sammanhang. Inom en månad kommer jag att föra samtal med olika, företrädesvis ekumeniska sammanhang. Och inte blir jag mindre inspirerad när jag läser Peter Halldorfs bok Att älska sin nästas kyrka som sin egen. 

Den senaste veckan har jag annars läst kriminalromaner. Jag hade sparat några stycken för att ha under semestern. Jag nämnde tidigare om Leif GW:s bok Bombmannens kvinna, en tänkvärd bok om förräderi. Nu läser jag Keplers bok Playground. Och om den första var ruggig är det ingenting mot den andra som till stora delar utspelar sig i dödsriket.

Innan det blev kriminalromaner läste jag en alldeles nyutkommen bok skriven av Christie Eisner. Den heter Finding the Afikoman - encountering Jesus in the spring feasts. Israels högtider är omnämnda i 3 Mos 23. På våren firas Påsken, Det osyrade brödets högtid, Förstlingsfrukten och Pingsten. På hösten firas Nyårshögtiden, Försoningsdagen och Lövhyddohögtiden. Har jag nämnt om den tidigare? Eisner var agnostikern som gifte sig med en judisk man. Efter giftermålet blev både hon och henns man kristna och för att inte komma på kant med mannens judiska familj och tradition lärde känna de judiska högtiderna inifrån. Det ska komma en andra bok på samma tema 2017 som heter Finding the Afikoman - encountering Jesus in the fall feasts. Jag ser redan fram emot den. Dessa båda böcker kommer att fördjupa min förståelse av Guds frälsningshistoria.

Det är härligt att läsa. Det är härligt att ha tid till läsning. De ovan nämnda böckerna kan få vara lästips.

Inga kommentarer: