lördag, december 02, 2017

Jordan B. Peterson

Vill du göra en ny bekantskap? Känner du Jordan B. Peterson? Jag inbillar mig att de flesta av mina läsare inte vet vem det är. Och då har han ändå 150 miljoner följare på YouTube. Ärligt talar visste inte heller jag vem han är förrän Victor berättade för mig. Och det är något eller några år sedan.

Jordan B Peterson är född 1962 i Kanada. Han är numera professor i klinisk psykologi och filosof. Han talar länge, engagerat och väl om hur vi ska kunna leva bättre liv. Hur vi ska kunna orientera oss i relation till mål vi sätter upp. Han är med andra ord motståndare till alla pessimister och menar att var och en av oss kan göra våra bästa. Hans filosofi grundar sig på Bibeln och den visdom vi finner där även om han själv inte, vad jag förstår, är någon bekännande kristen.

När Victor berättade om Jordan Peterson bad han mig lyssna till ett föredrag Jordan hade hållit om Jesus - snickaren. Där fick jag veta att det var Guds mening att Jesus skulle vara son till en snickare. Snickarlärlingen fick lära sig den exakta vetenskapen. Han visste att det inte gick att fuska utan att man måste följa reglerna om bygget skulle bli bestående. Varje träbit måste vara exakt för att passa in. Varje vinkel likaså. Jesus lärde sig hur man skulle bygga. Det var fascinerande att lyssna till honom.

Idag har skribenten Ivar Arpi skrivit en ledare i ämnet livsåskådning och då om Jordan B Peterson. Du kan läsa ledaren genom att klicka här. Den har rubriken "Det finns inget farligare än en svag man" och ämnet är i våra dagar brännhett.

Peterson ställdes mot väggen och uppmanades att bejaka den postmoderna synen på flytande kön. Peterson vägrade i det att han i och för sig kunde bejaka att kön är socialt konstruerat, MEN inte bara det. Det är också biologiskt konstruerat, sa han. Det kan för oss kristna tyckas som självklart men universitetsvärlden gick i taket. Peterson tillade att han inte kommer att ge upp sitt språkliga territorium till postmoderna neomarxister.

Det viktigaste för Peterson lär vara yttrandefriheten. Bara om en människa kan och får säga sanningen kan vi bevara friheten. När sanningar inte längre får sägas går vi in i en mörk och farlig värld.

Peterson varnar för postmoderna neomarxister eftersom de ger intryck av att respektera och vara tolerant, medan de i själva verket är intoleranta. Jag tänker på metoo-kampanjen som är bra, men vars baksida tycks bli att utmåla alla män som kvinnomotståndare, fundamentalistiska homofober, på en gång svaga och våldsamma. Det är dessa tankar som ligger bakom rubriken i SvD, Svaga män är farliga.

I stället predikar Peterson att män är starka. De ska sträcka på sig. Ge sig ut i världen och lära sig att ta ansvar. Stärka sig själv och sluta gnälla.

Peterson anser att tillvaron är ett lidande som vi ska lära oss att hantera. Identitetspolitiken talar om rättfärdiga strukturer, någon förtrycker dig, men Peterson säger att lidandet hör till livet. Vi kan lära oss att hantera lidandet.

Jag nöjer mig med detta och hoppas att detta tips gör att du själv tar reda på mer. Läs SvD-länken och gå ut på YouTube.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Har redan (innan jag läste inlägget) läst den intressanta artikeln i SvD och skrev direkt ner namnet i syfte att kolla upp honom på Youtube och lyssna! Så det ska jag göra.

Jonas M

Kurt U sa...

Tack!

Lasse sa...

Artikel i Världen Idags hemsida idag !

Anonym sa...

De har ju en rent av sjuk reglering i Kanada om vad man får säga eller inte. Men landet är ju inte anslutet till Europakonventionen om mänskliga rättigheter.

Jonas M

Peter sa...

Hittade detta och måste kommentera. Jordan B Peterson är en frisk fläkt och talar mycket för en moral. Han har uppenbarligen fått många unga att läsa Bibeln och vända ryggen åt den slentrianmässiga ateism som präglar populärkulturen. Dessutom att vilja bli bättre människor. Och börja med att städa sitt rum (!)

Dock är hans Bibelläsning i stort baserad på Jung och tesen är att Bibeln i sig innefattar den mänskliga erfarenhet som vi skaffade oss under tillblivelsen som människor.Det är mindre plats för uppenbarelse.
Jag kan leva med detta, jag ser som skolastikerna den dubbla kunskap man kan få via vetenskap och uppenbarelse. Men det är inte den vanligaste kristendomen i dag.

Canutus Hahn

Anonym sa...

Han är knappt 600 000 prenumeranter på youtube. Möjligen har han 150 miljoner visningar på sina videos totalt.

Andreas Holmberg sa...

Gillar Jordans lugna uppkäftighet. Men nog ligger det tyvärr en del även i Marias analys: http://www.dagen.se/kronikor/jordan-peterson-psykologen-som-reducerar-jesus-1.1170518